Večer bodo otvorili plesalci EN-KNAP Group z delom ikone postmodernega plesa, Trishe Brown, v predelavi legendarnega dela Set and Reset. Predstava sledi kombinaciji geometričnega sloga in fluidnosti gibov, ki je značilna za dela Trishe Brown. Proces poustvarjanja njenih del od plesalcev ne zahteva zgolj zahtevnega obvladovanja Brownovega unikatnega plesnega besedišča, temveč tudi sposobnost improvizacije in ohranjanje sproščenosti v neprestano spreminjajočih se situacijah in odnosih, ki se pojavljajo znotraj skupine plesalcev.
V drugem delu večera v goste prihaja belgijski plesalec in koreograf Cassiel Gaube. Farmer Train Swirl - Étude je delo, ki želi razviti svojevrstno plesno govorico znotraj že obstoječega sloga, pri čemer je ravno raziskovanje njegove kompleksnosti izhodišče za izdelavo osrednje teme same koreografije. Delo je kinetična in subjektivna raziskava plesa House dance - sloga, rojenega v klubih v Chicagu in New Yorku v začetku osemdesetih let.
Kathleen Fisher: "Ustvarjanje predstave Set and Reset / Ponastavitev s skupino EN-KNAP Group mi je bilo v veselje in posebno čast. So izjemna skupina, ki je ne morem primerjati z drugimi. Ko so plesalci spoznali delo, smo ustvarili novo alkimijo klasične koreografije. Upam, da bo to razveselilo tako EN-KNAP kot njihovo občinstvo. Zame je bilo to več kot poustvaritev dela. Z veseljem sem bila del te skupnosti, družine, gledališča in dežele, pa čeprav le za nekaj časa. Vsako od teh kulturnih srečanj sem videla v plesnem gibu. Zahvaljujem se plesalcem EN-KNAP Group, da so plesu vdahnili inteligenco, skrb, dih, strast in moč."
Set and Reset (1983) je kultna mojstrovina nedavno preminule ikone postmodernega plesa, slovite ameriške koreografinje in plesalke Trishe Brown. Ustvarjanje te pionirke »čistega giba«, ki je raziskovala elementarno gibanje telesa in ki jo je Trisha koreografirala v sodelovanju z eksperimentalnim vizualnim umetnikom Robertom Rauschenbergom in glasbenico Laurie Anderson, spada med vrhunce ameriške umetnosti 20. stoletja. Predstava Set and Reset/Ponastavitev, ki sloni na izvornem delu, bo pričarala gibalni jezik, v katerem lahko opazujemo dva nasprotujoča si pola - fluidne gibe in nepredvidljivo geometrijo.
V predstavi Set and Reset/Ponastavitev plesalka in plesna pedagoginja Kathleen Fisher, ena izmed ključnih članic skupine Trisha Brown Dance Company, črpa iz materiala originalnega dela in pri tem plesalce spodbuja k uporabi edinstvene metode, ki jo je Trisha uporabljala pri ustvarjanju svojih koreografij. Plesalci, enkrat seznanjeni s plesnim materialom, sledijo metodi, katere cilj je razviti nov ples, brez da bi ob tem izgubili temeljna načela mojstrovine iz 80ih. Izvorno delo, ki sodi v prvi cikel koreografij Trishe Brown namenjenih za veliki oder, za umetnico predstavlja “pravokotni ples, ki se ogiba perifernemu robu odra” in ga je umetnica opisovala: “Po mojem mnenju gre za sistem, ki odpira vrata manjšim plesnim enotam – duetom in triom, ki se odvijajo sredi odra.” Metoda Brownove plesalce spodbuja, da razvijejo oseben odnos do plesnega materiale, ideje, procesa dela in drugih plesalcev, ki rodi nove variacije izvornega dela in unikaten gib, ki pa se marsikje ravna po najintimnejših okoliščinah, ki jih posamezen plesalec prinese v skupino. Kot vedno pri delih Trishe Brown tudi tu plesalci predstavljajo nepogrešljivi del tako kreativnega procesa kot končnega rezultata in vedno je zase trdila, da išče plesalce, ki “imajo sposobnost biti neuravnoteženi, vendar tega ne kažejo navzven”. Ravno ta subtilnost je to, kar tvori jedrno njenih kreacij. Iskanje ravnotežja v prostoru, znotraj sebe in znotraj neprestano spreminjajoče se koreografske matrice in osebnosti, brez da bi ob tem izgubili ukoreninjenost v samem sebi in v svojih dejanjih, je za Kathleen Fisher nekaj, kar se močno sklada z današnjo družbo. Fisherjeva pravi: “Ples je v svoji najboljši obliki mešanica kaosa in reda, preprostosti in večplastnosti, zavezan parametrom in strogim pravilom, vendar vseeno poln svobode in individualnosti. Ples je abstrakten in hkrati razkriva plesalčevo človečnost.”
Hoja, eden temeljnih načinov kako se povezujemo s svetom, je gibanje, ki je globoko vpeto v naš nevro-motorični sistem. V Farmer Train Swirl - Étude avtor Cassiel Gaube takšno gibanje uporabi kot povezavo med nastopajočim in publiko. Sprehajanje se kasneje postopoma začne spreminjati v zapletena ozvezdja korakov, ki razkrivajo široko plesno govorico plesa imenovanega »house dance«. Solo nagovarja idejo, da je »koreografija pogajanje z vzorci, v katerih razmišlja vaše telo« (Jonathan Burrows) in odpira koreografski prostor, v katerem se ena izmed naših najosnovnejših veščin preplete z bogatim leksikonom korakov in gibov iz sveta »house dance« plesa ter s tem ustvarja čisto novo, svojevrstno plesno govorico.
Predstava je rezultat dvoletne raziskave in učenja elementov House dance-a na živahni klubski sceni v Parizu in New Yorku. V jedru te plesne forme, ki je že sama po sebi sinteza drugih plesnih stilov kot so Hip hop, Salsa, Rasta dance in Tap dance, najdemo vzorčenje, prisvajanje in preoblikovanje. Umetnikovo početje tukaj je jasno – ne gre za ustvarjanje ex nihilo, temveč za stvaritev, ki tankočutno krmari in eksperimentira z že znanimi praksami in oblikami, da bi s tem ustvarjala nove.
Gibi in odnosi se prepletajo v bežna ozvezdja in razkrivajo natančno spisan leksikon korakov plesa imenovanega House Dance. Ves čas ob odkrivanju tega svetovno znanega plesa avtor pušča odprt prostor, kjer se lahko zgodi nepričakovano in s tem pojav neke vrste hibridnega plesa. Farmer Train Swirl je študija o preobrazbi in igra na robu prepoznavnosti.
Set and Reset/Ponastavitev
obnova predstave skupine Trisha Brown Dance Company v sodelovanju z Zavodom EN-KNAP
Koreografija Set and reset (1983): Trisha Brown / Režija Set and Reset/Ponastavitev (2017): Kathleen Fisher / Nastopajo: EN-KNAP Group - Luke Thomas Dunne (Velika Britanija), Giorgia Belotti (Italija), Rada Kovačević (Srbija), Radoslav Piovarči (Slovaška), Tamás Tuza (Madžarska), Katja Kolarič (Slovenija) / Glasba: Laurie Anderson / Svetlobno oblikovanje: Jaka Šimenc in Hotimir Knific (po predlogi Roberta Rauschenberga in Beverly Emmons iz leta 1983) / Kostumografija: Katarina Škaper (po predlogi Roberta Rauschenberga iz leta 1983) / Vodja vaj EN-KNAP Group: Nohemi Barriuso
FARMER TRAIN SWIRL - Étude
Avtor: Cassiel Gaube / Umetniško svetovanje: Liza Baliasnaja, Theo Livesey, Manon Santkin / Produkcija: Hiros / Distribucija: ART HAPPENS / Koprodukcija: Charleroi danse / S podporo: Vlaamse Gemeenschapscommissie, workspacebrussels, Kunstencentrum BUDA (Kortrijk), KAAP, Kunstenwerkplaats, De School van Gaasbeek
----------------------
PRODUKCIJA GOSTOVANJA:
Izvršna producentka programa Plesna Vesna: Karmen Keržar / Uredništvo in stiki z javnostjo: Nina Smerkol / Marketing: Goran Pakozdi / Tehnična izvedba: Gal Škrjanec Skaberne, Omar Ismail, Hotimir Knific, Aleksander Plut, Leon Curk, Špela Škulj / Koordinator tehnične ekipe Španskih borcev/EN-KNAP: Jaka Šimenc / Umetniški vodja CK Španski borci, direktor in umetniški vodja Zavoda EN-KNAP: Iztok Kovač / Direktorica CK Španski borci, vodja programa in produkcije Zavoda EN-KNAP: Marjeta Lavrič
Program Zavoda EN-KNAP podpirata: Mestna občina Ljubljana – oddelek za kulturo (ki podpira tudi dejavnost Španskih borcev) in Ministrstvo za kulturo RS.
Predstava Farmer Train Swirl - Étude gostuje v okviru celoletnega festivala Plesna Vesna, ki prinaša svežo, avantgardno evropsko produkcijo sodobnega plesa in sodobnih uprizoritvenih umetnosti.